ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування
Протокол засідання № 112/10
12 січня 2011 року
15 год. 00 хв.
м. Київ,
вул. Садова, 3 а, к. 416
Голова Комітету Омельченко О.О.
Секретар Комітету Гордієнко С.В.
Присутні: члени Комітету: Боднар О.Б., Ключковський Ю.Б., Сінченко В.М., Черноморов О.М., Трайдук М.Ф., Горбатюк А.О., Демчишен В.В., Єгоров О.М., Касянюк О.Р.
Відсутні: Павленко В.В., Петренко В.М., Подгорний С.П., Надоша О.В., Фомін О.В.
Відповідальні працівники секретаріату Комітету: Завідувач секретаріату Комітету Малюга А.В., заступники Завідувача секретаріату Комітету Данилюк О.А., Желтова О.М., головні консультанти Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М., Рибак О.Ф., Шкуріна Л.Б., Юрчук Ю.А., старший консультант Федоренко Ю.В.
Запрошені:
Усенко-Чорна Ж.І. – заступник Голови Центральної виборчої комісії;
Магера А.Й. – заступник Голови Центральної виборчої комісії;
Осадчук О.К. – член Центральної виборчої комісії;
Федосов Е.В. – Перший заступник начальника Головного управління по боротьбі з організованою злочинністю МВС України;
Шевченко О.О. – заступник Начальника Головного управління державної служби України;
Нікіфоров Л.А. – заступник начальника відділу Рахункової палати;
Олійник Д.С. – заступник Директора Департаменту з питань соціальної політики Рахункової палати;
Плющ Р.М. – заступник Начальника Головного управління податкової міліції ДПА України;
Купріяненко В.С. – заступник Директора Департаменту ДПА України;
Шангіна Н.Г. – головний спеціаліст управління вдосконалення діяльності та реформування органів виконавчої влади Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Гапотченко В.І. – заступник Керівника Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;
Кравченко В.В. – Директор Центру правової допомоги органам місцевого самоврядування Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;
Іщук Б.Г. – головний спеціаліст сектору з питань виборчого права відділу з питань нормативно-правового забезпечення організації влади на місцях Департаменту регіональної політики та місцевого самоврядування Секретаріату Кабінету Міністрів України;
Ричко О.В. – головний спеціаліст Управління регіональної політики Секретаріату Кабінету Міністрів України.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про проект Закону про територіальний устрій України (реєстр. №7074, н.д. А.Гриценко).
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації чисельності перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади (реєстр. №7508, КМУ, М.Я.Азарова).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державну службу" (щодо запровадження обов'язку державних службовців повідомляти про свій виїзд у відпустку за кордон) (реєстр. №6672, н.д. А.Яценюк).
4. Про проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо повноважень місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №7344, друге читання).
5. Про інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року.
6. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за сьому сесію Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.).
7. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2011 р.).
8. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання.
***
СЛУХАЛИ: Голова Комітету О.Омельченко ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував висловити зауваження і пропозиції до нього.
М.Трайдук вніс пропозицію розглянути під час засідання інформацію, що міститься у зверненнях на адресу Комітету від Черкаського міського голови С.Одарича та голови Придніпровської районної у місті Черкаси ради п’ятого скликання В.Дубини і пов’язана з необранням депутатів районних у місті Черкаси рад шостого скликання на чергових місцевих виборах 31 жовтня 2010 року.
Пропозицію підтримано.
М.Трайдук поінформував членів Комітету про звернення Голови Роздольненської районної ради Автономної Республіки Крим Л.Ольховської щодо окремих проблемних питань виконання районного бюджету та запропонував розглянути його під час засідання Комітету.
В ході короткого обміну думками було підкреслено необхідність вдосконалення бюджетного законодавства із залученням до цього процесу представників Комітету з питань бюджету, Міністерства фінансів України, провідних асоціацій органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом.
Ю.Ключковський запропонував повернутися до цього питання пізніше, після його належного вивчення та попередньої підготовки, водночас звернувшись від Комітету до Державної казначейської служби України з проханням розглянути наведену Л.Ольховською інформацію з врахуванням специфіки організаційної побудови системи місцевого самоврядування, а також співвідношення компетенції місцевих рад, їх виконавчих органів та апаратів, посадових осіб місцевого самоврядування.
Пропозицію підтримано.
М.Трайдук запропонував обговорити на засіданні окремі питання вдосконалення законодавчої основи організації і діяльності органів місцевого самоврядування, статусу депутатів місцевих рад. Про потребу такого розгляду свідчать численні звернення та інша інформація, що надходять з регіонів України, де новообрані місцеві ради стикаються із серйозними проблемами організаційно-правового характеру.
Пропозицію підтримано.
Ю.Ключковський вніс пропозицію зафіксувати у протоколі засідання доручення підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян підготувати до розгляду на наступному засіданні Комітету проект Закону про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо обмеження у проведенні передвиборної агітації) (реєстр.№3529, н.д. С.Міщенко), оскільки він потребує доопрацювання і не може бути розглянутий сьогодні.
Пропозицію підтримано.
Голова Комітету запропонував прийняти оновлений проект порядку денного засідання Комітету за основу та в цілому з такою послідовністю питань:
1. Про проект Закону про територіальний устрій України (реєстр. №7074, н.д. А.Гриценко).
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації чисельності перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади (реєстр. №7508, КМУ, М.Я.Азарова).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державну службу" (щодо запровадження обов'язку державних службовців повідомляти про свій виїзд у відпустку за кордон) (реєстр. №6672, н.д. А.Яценюк).
4. Про проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо повноважень місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №7344, друге читання).
5. Про інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року.
6. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за сьому сесію Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.).
7. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2011 р.).
8. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання.
9. Про ситуацію, що склалася в системі місцевого самоврядування міста Черкаси та пов’язана з необранням депутатів районних у місті Черкаси рад шостого скликання на чергових місцевих виборах 31 жовтня 2010 року.
10. Про окремі питання вдосконалення законодавчої основи організації і діяльності органів місцевого самоврядування, статусу депутатів місцевих рад.
УХВАЛИЛИ:
1.Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
1.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Демчишена про проект Постанови про довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій" (реєстр. №7395-1, н.д. Ю.Кармазін).
Доповідач зазначив, що даним законопроектом пропонується визначити засади територіального устрою України, систему адміністративно-територіальних одиниць, їхні види, рівні та категорії, а також порядок утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж та назв адміністративно-територіальних одиниць.
Підтримуючи в цілому необхідність законодавчого врегулювання проблематики територіального устрою України, Комітет водночас констатує, що окремі положення проекту Закону України «Про територіальний устрій України» (реєстр. № 7074) суперечать Конституції України.
Так, згідно із частиною першою статті 20, частиною першою статті 24, частиною другою статті 28, частиною першою статті 29 проекту Закону рішення про утворення та ліквідацію населених пунктів, зміну меж регіону, перенесення адміністративного центру району та регіону, надання містам статусу міста-району та позбавлення їх такого статусу приймається законом.
Разом із тим пункт 29 частини першої статті 85 Конституції України містить вичерпний перелік повноважень Верховної Ради України у сфері адміністративно-територіального устрою: утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.
Таким чином, Верховна Рада України не наділена повноваженнями щодо утворення та ліквідації населених пунктів, зміни меж регіону, перенесення адміністративного центру району та регіону, надання містам статусу міста-району та позбавлення їх такого статусу.
Крім того, згідно із частиною третьою статті 35 проекту Закону питання про відповідність Конституції України рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань територіального устрою вирішується Конституційним Судом України. Звернення до Конституційного Суду України із зазначених питань здійснюється у порядку, визначеному Конституцією України та Законом України "Про Конституційний Суд України".
Однак, відповідно до пункту 1 частини першої статті 150 Конституції України Конституційний Суд України розглядає питання про відповідність Конституції України (конституційність) лише законів та інших правових актів Верховної Ради України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, і тільки за зверненнями Президента України, не менш як сорока п'яти народних депутатів України, Верховного Суду України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Також законопроект визначає такі види та рівні адміністративно-територіальних одиниць, зокрема, як «регіони» та «міста-райони», однак Конституція України існування таких адміністративно-територіальних одиниць не передбачає.
В. Демчишен ознайомив членів Комітету з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, в якому управління вважає доцільним за результатами розгляду в першому читанні відхилити даний законопроект.
Підкомітет з питань державного будівництва також пропонує Комітету підтримати проект висновку щодо відхилення законопроекту за реєстр. №7074.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України «Про територіальний устрій України» (реєстр. № 7074 від 31.08.2010), внесений народним депутатом України А.Гриценком за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.
2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань державного будівництва В. Демчишена.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
2.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації чисельності перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади (реєстр. №7508, КМУ, М.Я.Азарова).
Доповідач зазначила, що метою законопроекту є оптимізація чисельності перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади шляхом внесення змін до законодавчих положень, якими передбачається поєднання посад перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади з іншими посадами в органах виконавчої влади. Крім того, він містить положення спрямовані на приведення законодавчих актів у відповідність до положень Конституції України та Закону України «Про Кабінет Міністрів України».
Законопроект передбачає внесення змін до законів України «Про оперативно-розшукову діяльність», «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні», «Про державну податкову службу в Україні», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про міліцію». Вони стосуються правового забезпечення діяльності окремих центральних органів виконавчої влади, на які покладено здійснення правоохоронних та контрольних функцій.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Члени Комітету звернули увагу на ту обставину, що текст законопроекту не вповні узгоджується з положеннями Указу Президента України від 09.12.2010 №1085/2010 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» в частині найменувань Державної податкової адміністрації України, яку реорганізовано в Державну податкову службу України, та Головного контрольно-ревізійного управління України, яке реорганізовано в Державну фінансову інспекцію України.
Крім того, законопроект передбачає внесення змін до частини четвертої статті 9 Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», однак не містить узгоджених змін до частини другої статті 8 цього ж Закону, хоча в порівняльній таблиці вони наведені. За таких умов доопрацювати даний законопроект, виправивши невідповідності технічного характеру в ході його підготовки і розгляду в другому читанні, видається неможливим, оскільки відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України «Пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (статей, їх частин, пунктів, речень), який прийнятий Верховною Радою за основу…».
У ході обговорення було запропоновано звернутися до Кабінету Міністрів України з пропозицією розглянути можливість внесення змін до проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації чисельності перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади (реєстр. №7508) з наступним поданням до Верховної Ради України доопрацьованого законопроекту під цим же реєстраційним номером на заміну раніше поданого.
Пропозицію підтримано.
3.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державну службу" (щодо запровадження обов'язку державних службовців повідомляти про свій виїзд у відпустку за кордон) (реєстр. №6672, н.д. А.Яценюк).
Доповідач зазначила, що даним законопроектом пропонується зобов’язати державних службовців повідомляти керівника відповідного органу або відповідну посадову особу чи орган про точне місце та період перебування за кордоном під час відпустки із зазначенням контактних засобів зв’язку не пізніше, ніж за 3 дні до виїзду, а також встановити таку санкцію як припинення державної служби у разі неподання у встановлений строк державними службовцями зазначених відомостей щодо такого виїзду.
Комітет підтримує по суті запровадження порядку забезпечення відкликання державних службовців з відпусток у разі необхідності. Водночас, погоджуючись з окремими зауваженнями Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до даного законопроекту, Комітет вважає, що відповідні вимоги мають розповсюджуватися і на посадових осіб місцевого самоврядування, оскільки служба в органах місцевого самоврядування за своєю природою не має принципових відмінностей від державної служби, у зв’язку з чим мають бути передбачені аналогічні зміни до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування».
Також Комітет вважає, що для забезпечення з відповідною особою оперативного зв’язку, причому незалежно від місця її перебування, достатньою є інформація про її особистий номер мобільного зв’язку та /чи електронну адресу, а також встановлення обов’язку такої особи щодо зворотного реагування на певне повідомлення.
Крім цього, у разі відкликання державного службовця з відпустки має бути передбачена відповідна компенсація пов’язаних з цим витрат, що також не враховано у законопроекті.
Стосовно запропонованої у законопроекті санкції у вигляді припинення державної служби у разі неподання у встановлений строк державним службовцем відомостей про свій виїзд під час відпустки за кордон Комітет вважає, що вона не є пропорційною щодо зазначеного випадку порушення трудової дисципліни.
О.Боднар ознайомила присутніх із висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити.
Підкомітет з питань органів виконавчої влади також пропонує Комітету підтримати проект висновку щодо відхилення законопроекту за реєстр. №6672.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 10.02.2010 р. № 1861-VІ, відхилити проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну службу» (щодо запровадження обов’язку державних службовців повідомляти про свій виїзд у відпустку за кордон) (реєстр. № 6672 від 07.07.2010 р.), поданий народним депутатом України А.Яценюком.
2. Визначити співдоповідачем від Комітету з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, Першого заступника Голови Комітету О.Боднар.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
4.
СЛУХАЛИ: інформацію Першого заступника Голови Комітету О.Боднар про проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо повноважень місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №7344, друге читання).
Доповідач нагадала присутнім, що 21 грудня 2010 року Верховна Рада України законопроект з реєстр. №7344 прийняла за основу, доручивши Комітету підготувати його до другого читання з врахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи. До законопроекту надійшло 6 пропозицій від народних депутатів України, що розміщені у порівняльній таблиці до законопроекту, підготовленій підкомітетом з питань органів виконавчої влади.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
За наслідками розгляду Комітет визначився стосовно підтримки чи відхилення внесених пропозицій та щодо остаточної редакції законопроекту, яка пропонується Верховній Раді України для розгляду у другому читанні.
УХВАЛИЛИ:
1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 123 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до статті 23 Закону України “Про місцеві державні адміністрації» щодо повноважень місцевих державних адміністрацій” (реєстр. №7344 від 08.11.2010), внесений народним депутатом України В.Забарським, за результатами розгляду в другому читанні прийняти в другому читанні та в цілому.
2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України при розгляді цього питання народному депутату України, Першому заступнику Голови Комітету О.Боднар.
ГОЛОСУВАЛИ: За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
5.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань виборчого законодавства та об’єднань громадян С.Подгорного про інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року.
Доповідач зазначив, що у наданих матеріалах йдеться, зокрема, про використання завищених показників норм видатків, надлишкове виготовлення виборчих бюлетенів, скриньок, одноразових пломб, відсутність необхідного внутрішнього контролю за витрачанням бюджетних коштів виборчими комісіями. Колегія Рахункової палати дійшла висновку про неналежність планування коштів державного бюджету, що виділяються на підготовку і проведення виборів, а також стану контролю за правильним і цільовим їх використанням.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України, Нікіфоров Л.А., Олійник Д.С., Усенко - Чорна Ж.І., Магера А.Й.
Під час обговорення члени Комітету уважно поставилися до наданої Рахунковою палатою інформації, розглянувши одночасно з нею довідку та пояснення присутніх на засіданні членів ЦВК. Було підкреслено, що висновки аудиту не вповні враховують специфіку виборчого процесу, містять недостатньо обґрунтовані вказівки на ефективність витрачання коштів за тими чи іншими напрямами фінансування. Народні депутати України дійшли спільної позиції щодо наданих матеріалів, особливо наголосивши на необхідності конструктивної взаємодії та співпраці двох державних органів у ході виконання покладених на них завдань.
УХВАЛИЛИ:
1. Взяти до відома інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року та Довідку Центральної виборчої комісії з цього питання.
2. Обговорити інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року під час роботи над комплексним вдосконаленням виборчого законодавства.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
6.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за сьому сесію Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.).
Доповідач зазначив, що відповідно до частини другої статті 53 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” наприкінці кожної сесії Комітет повинен розглянути питання про виконання плану роботи Комітету та іншу діяльність у період цієї сесії і затвердити шляхом прийняття рішення письмовий звіт про підсумки своєї роботи. Проекти відповідних матеріалів щодо роботи Комітету протягом сьомої сесії Верховної Ради України шостого скликання підготовлено у секретаріаті Комітету та надано народним депутатам України - членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за вересень 2010 р. - січень 2011 р. (VII сесія Верховної Ради України шостого скликання) (додається).
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
7.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченка про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2011 р.).
Доповідач поінформував присутніх, що на виконання ст. 13 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” та ст. 21 Регламенту Верховної Ради України Комітет має подати свої пропозиції до проекту порядку денного восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2011 р.). Відповідний проект пропозицій підготовлено у секретаріаті Комітету та надано народним депутатам України - членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Затвердити Пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до порядку денного VIII сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий-липень 2011 рр.) (додається).
2. Надати до секретаріату Комітету для узагальнення додаткові пропозиції до порядку денного VIII сесії Верховної Ради України шостого скликання.
3. Узагальнені пропозиції направити до Головного організаційного управління Верховної Ради України для підготовки зведеного документа на розгляд Погоджувальної ради.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
8.
СЛУХАЛИ: інформацію Голови Комітету О.Омельченко про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання.
Доповідач нагадав присутнім, що відповідно до ст. 13, 41 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, Комітет має планувати свою роботу на кожну чергову сесію парламенту та затверджувати відповідний план. Проект такого документу на період роботи восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання підготовлено у секретаріаті Комітету під керівництвом його завідувача та надано народним депутатам України - членам Комітету для розгляду і прийняття рішення.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
УХВАЛИЛИ:
1. Прийняти План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на VIII сесію Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2011 рр.) за основу з подальшим врахуванням змін та доповнень до нього (додається).
2. Контроль за виконанням підготовки питань на засідання Комітету та дотриманням термінів покласти на Секретаря Комітету Гордієнка С.В.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
9.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про ситуацію, що склалася в системі місцевого самоврядування міста Черкаси та пов’язана з необранням депутатів районних у місті Черкаси рад шостого скликання на чергових місцевих виборах 31 жовтня 2010 року.
М.Трайдук довів до відома членів Комітету зміст звернень Черкаського міського голови С.Одарича та голови Придніпровської районної у місті Черкаси ради п’ятого скликання В.Дубини.
Зокрема було вказано, що Черкаський міський голова інформував Комітет про продовження судового спору навколо рішення Черкаської міської ради від 19 листопада 2009 року №5-226 «Про неутворення районних у місті Черкаси рад» і в цьому контексті звернувся за роз’ясненнями з питань створення районних у місті рад у випадку не проведення чергових виборів, строку виконання повноважень районними у місті радами, надання повноважень районним у місті радам.
Голова Придніпровської районної у місті ради надав більш повну і детальну інформацію щодо судового спору навколо вищезгаданого рішення Черкаської міської ради. Дане рішення було визнано протиправним та скасоване Соснівським районним судом м. Черкаси 25 травня 2010 року. Після цього Київський апеляційний адміністративний суд своєю ухвалою від 19 жовтня 2010 року залишив без задоволення апеляційну скаргу Черкаської міської ради, а постанову вказаного вище районного суду без змін. Голова районної ради також відзначив протиправну бездіяльність Черкаської міської виборчої комісії, яка не утворила районні у місті виборчі комісії, що унеможливило проведення чергових місцевих виборів до органів місцевого самоврядування у районах м. Черкаси.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Члени комітету відзначили, що основи правового забезпечення системи місцевого самоврядування встановлено Розділом ХІ Конституції України, стаття 146 якого вказує, що інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом. Безпосередньо зі строком повноважень місцевих рад пов’язана частина перша статті 141 Конституції України, де зазначається, що до складу сільської, селищної, міської ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста на основі загального, рівного прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на чотири роки (в редакції від 28.06.1996). Це формулювання за характером припису аналогічне формулюванню частини першої статті 76 Конституції України стосовно обрання народних депутатів України. Проте Конституція України, детально виписуючи норми щодо проведення виборів до Верховної Ради України, повноважності Верховної Ради України, моменту набрання і припинення повноважень народними депутатами України не містить такої деталізації для органів місцевого самоврядування, передаючи необхідне регулювання на рівень законів відповідно до вищезгаданого положення статті 146 Основного Закону.
При цьому звертає на себе увагу та обставина, що встановлюючи правове поле функціонування вищих органів державної влади, Конституція України забезпечує безперервність їхньої діяльності. Це стосується Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України. В аналогічний спосіб законами України реалізовано принцип безперервності діяльності органів місцевого самоврядування, що є одним із елементів його визнання і забезпечення гарантій здійснення відповідно до вимог статті 7 Конституції України. Про це, зокрема, свідчить зміст частини другої статті 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», частини четвертої статті 45, частини другої статті 46, частини першої статті 49, частини першої статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування належить до компетенції Верховної Ради України. Керуючись цією нормою Верховна Рада України 1 липня 2010 року прийняла Постанову «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2010 році», якою призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 31 жовтня 2010 року. Разом із тим у частині другій статті 14 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» законодавець зазначив, що чергові вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів проводяться одночасно на всій території України, крім випадків, встановлених Конституцією та законами України. Перелік таких винятків для чергових виборів до органів місцевого самоврядування 2010 року містили пункти 5 та 5-1 Розділу XIV. ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», відповідно до яких чергові вибори 31 жовтня 2010 року проводяться всіх без винятку сільських, селищних, міських голів, сільських, селищних, міських, районних у місті, районних та обласних рад, крім виборів Київського міського голови, Київської міської ради та Тернопільської обласної ради, а також, що до прийняття Закону України, який установлює особливості здійснення місцевого самоврядування у місті Севастополі, вибори Севастопольського міського голови не проводяться.
З огляду на вказані вище у ході обговорення обставини та враховуючи той факт, що рішення Черкаської міської ради від 19 листопада 2009 року №5-226 «Про неутворення районних у м. Черкаси рад» було визнано протиправним та скасоване Соснівським районним судом м. Черкаси, а Київський апеляційний суд відповідну постанову залишив без змін і його ухвала набрала законної сили з моменту проголошення, члени Комітету дійшли узгодженої позиції, що на сьогодні органи місцевого самоврядування в районах міста Черкаси існують та діють і районні у місті Черкаси ради п’ятого скликання є і залишатимуться повноважними до дня відкриття перших сесій районних у місті Черкаси рад шостого скликання, а їхні виконавчі комітети - до сформування нових складів виконавчих комітетів новообраними радами.
Заступник Голови Комітету Ю.Ключковський запропонував звернутися до Центральної виборчої комісії з проханням розглянути питання щодо результатів чергових виборів депутатів Придніпровської районної та Соснівської районної у місті Черкаси рад, призначених на 31 жовтня 2010 року, та призначити повторні вибори депутатів Придніпровської районної та Соснівської районної у місті Черкаси рад.
Пропозицію підтримано.
10.
СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука про окремі питання вдосконалення законодавчої основи організації і діяльності органів місцевого самоврядування, статусу депутатів місцевих рад.
М.Трайдук нагадав присутнім, що на засіданні Комітету 22 грудня 2010 року було схвалено правову позицію щодо питання правомірності встановлення регламентами місцевих рад мінімальної кількості депутатів, необхідної для утворення депутатських фракцій у місцевих радах та досягнуто узгодженої точки зору щодо потреби вдосконалення законодавчих підходів до врегулювання питання мінімального складу депутатських фракцій та депутатських груп у місцевих радах і розгляду відповідної проблеми на одному з найближчих засідань Комітету. Інформація, що продовжує надходити у розпорядження Комітету, лише підтверджує необхідність негайного початку роботи в цьому напрямі, оскільки недостатні узгодженість, визначеність і повнота нормативно-правової основи організації і діяльності депутатських фракцій і груп у місцевих радах призводить до серйозних організаційно-правових проблем у роботі новообраних представницьких органів місцевого самоврядування.
Разом із тим, не менші складнощі породжує розуміння і застосування на місцях окремих норм базового Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в частині новацій, внесених до нього 1 липня 2010 року Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо приведення їх у відповідність із Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Зокрема, у разі віднесення регламенту роботи місцевої ради до категорії регуляторних актів, затвердження цього документу не пізніше ніж на другій сесії новообраної ради стане практично неможливим, а внесення навіть найменших змін переросте у довготривалу і надзвичайно ускладнену процедуру.
З метою врегулювання цих проблемних питань, доцільно було б створити робочу групу Комітету, включивши до її складу, окрім народних депутатів України - членів Комітету, фахівців Апарату Верховної Ради України, асоціацій органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом, експертів.
В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України.
Пропозиція голови підкомітету з питань місцевого самоврядування М.Трайдука отримала одноголосну підтримку, а його кандидатуру було запропоновано для призначення головою даної групи.
УХВАЛИЛИ:
1. Створити Робочу групу Комітету з удосконалення деяких питань законодавчого регулювання діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, формування та організації діяльності депутатських фракцій і груп місцевих рад (склад додається).
2. Призначити керівником Робочої групи голову підкомітету з питань місцевого самоврядування, народного депутата України М.Трайдука та надати йому право у разі необхідності вносити зміни до її персонального складу.
3. Робочій групі впродовж восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання забезпечити попередню підготовку питання та внесення відповідних пропозицій на засідання Комітету.
ГОЛОСУВАЛИ: “За” - одноголосно.
Рішення прийнято.
Голова Комітету О.ОМЕЛЬЧЕНКО
Секретар Комітету С.ГОРДІЄНКО
ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,
ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ
12.01.2011 року
1. Про проект Закону про територіальний устрій України (реєстр. №7074, н.д. А.Гриценко).
2. Про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації чисельності перших заступників та заступників міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади (реєстр. №7508, КМУ, М.Я.Азарова).
3. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про державну службу" (щодо запровадження обов'язку державних службовців повідомляти про свій виїзд у відпустку за кордон) (реєстр. №6672, н.д. А.Яценюк).
4. Про проект Закону про внесення змін до статті 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (щодо повноважень місцевих державних адміністрацій) (реєстр. №7344, друге читання).
5. Про інформацію Рахункової палати щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Центральною виборчою комісією у 2009 році та I півріччі 2010 року.
6. Про Звіт роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування за сьому сесію Верховної Ради України шостого скликання (вересень 2010 р. - січень 2011 р.).
7. Про пропозиції Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування до проекту порядку денного восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання (лютий - липень 2011 р.).
8. Про План роботи Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на період восьмої сесії Верховної Ради України шостого скликання.
9. Про ситуацію, що склалася в системі місцевого самоврядування міста Черкаси та пов’язана з необранням депутатів районних у місті Черкаси рад шостого скликання на чергових місцевих виборах 31 жовтня 2010 року.
10. Про окремі питання вдосконалення законодавчої основи організації і діяльності органів місцевого самоврядування, статусу депутатів місцевих рад.